Statut Klubu Szachowych Wojowników

Postanowienia Ogólne

§1

1. Klub Szachowych Wojowników, zwany dalej Fundacją został ustanowiony przez Emila Osińskiego, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym w Bełchatowie w dniu 11 kwietnia 2024 roku przed notariuszem Michałem Karlikowskim p. nr rep. 1987/2024.
2. Fundacja działa w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U z 2018 poz 1491 ze zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. Zm.) oraz niniejszego Statutu.

§2

1. Siedzibą fundacji jest miasto Bełchatów
2. Fundacja posiada osobowość prawną.
3. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu.
4. Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.

§3

1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.

§4

1. Fundacja może używać oznak i okrągłej pieczęci z nazwą Fundacji oraz jej siedzibą w otoku.
2. Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami, zarówno osobom fizycznym jak i prawnym, którzy zasłużyli się dla Fundacji.
3. Fundacja może tworzyć kluby sportowe, oddziały i filie.
4. Fundacja może zatrudniać pracowników i wolontariuszy.

Misja, cele i zasady działania Fundacji

§5

Misja Fundacji:
Wspieranie rozwoju intelektualnego dzieci i dorosłych wykorzystując szachy jako główne narzędzie.

 

Cele Fundacji:
1. Popularyzacja umiejętności logicznego myślenia, poprawiania koncentracji, ćwiczenie pamięci oraz rozbudzania kreatywności poprzez wykorzystanie gier umysłowych, zwłaszcza szachów.
2. Promowanie i organizowanie wydarzeń kulturalnych i rekreacyjnych związanych w grami umysłowymi.
3. Wykorzystanie szachów jako narzędzia do szkolenia dzieci, młodzieży, jak również dorosłych.
4. Poszerzanie wiedzy szachowej wśród nauczycieli i pedagogów.
5. Zastosowanie szachów do wspomagania rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
6. Przeciwdziałanie patologiom społecznym tj. alkoholizm, narkomania, nikotynizm, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży uczącej się.
7. Pomoc społeczna w zakresie wspierania rozwoju intelektualnego dla rodzin z trudną sytuacją życiową i finansową.
8. Nawiązywanie współpracy z innymi organizacjami, będącymi sympatykami gier w podobnej dziedzinie.

9. Działanie na rzecz organizacji wolontariatu.

§6

Realizowanie celów będzie odbywane poprzez:
1. Organizację zajęć szachowych, wspomagając tym rozwój logicznego myślenia.
2. Organizację wyjazdów na turnieje szachowe na różnych szczeblach (powiat, rejon, województwo, ogólnopolskie)
3. Organizowanie obozów szkoleniowo-sportowych.
4. Organizację turniejów szachowych
5. Prowadzenie działalności edukacyjno-szkoleniowej dla placówek publicznych i prywatnych, stwarzając możliwość nauki dzieci w szkołach i przedszkolach.
6. Prowadzenie klubu szachowego.
7. Prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej, tj. wydawanie książek i czasopism.
8. Prowadzenie kampanii medialnej, zwiększając zasięg informacyjny dotyczący prowadzonej działalności.
9. Finansowe oraz rzeczowe wspieranie osób fizycznych i prawnych wspierając realizację celów statutowych.
10. Organizacja imprez o charakterze lokalnym z wykorzystaniem szachów, tj. symultany, pokazy gry na ślepo.
11. Organizowanie i wspieranie innych działań społecznych zgodnych z celami statutowymi.

§7

Wyżej wymieniona działalność jest działalnością pożytku publicznego i może być realizowana jako działalność odpłatna i nieodpłatna.

§8

Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych organizacji, zbieżną z jej celami.

Majątek i dochody Fundacji

§9

Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1000 (jeden tysiąc) złotych oraz dochodów i środków uzyskanych w toku działalności fundacji.

§10

Dochody Fundacji pochodzić będą z:
1. Darowizn, spadków, zapisów.
2. Dotacji, dofinansowań, subwencji, nagród oraz grantów.
3. Dochodów ze zbiórek i imprez publicznych.
4. Dochodów z majątku fundacji.
5. Działalności odpłatnej pożytku publicznego

§11

1. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów będą mogły pozostać użyte na realizację celów Fundacji tylko zgodnie z wolą spadkobierców lub donatorów.
2. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
3. W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

§12

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Władze Fundacji

§13

Organami fundacji są:
1. Zarząd
2. Rada fundacji

Zarząd Fundacji

§14

1. Zarząd składa się z 1 do 3 osób, powoływanych na czas nieokreślony.
2. Członków powołuje Fundator, wskazując Prezesa i Wiceprezesa.
3. Fundator może być jednocześnie członkiem zarządu, może pełnić funkcję Prezesa lub Wiceprezesa.
4. Decyzję o powołaniu nowych członków zarządu podejmuje istniejący zarząd.

§15

1. Zarząd prowadzi działania związane z prowadzeniem i reprezentacją Fundacji.
2. Do obowiązków Zarządu należy:
a. Odpowiednie zarządzanie Fundacją, w tym prawidłowe gospodarowanie jej majątkiem.
b. Realizowanie celów statutowych
c. Zatrudnianie pracowników oraz sprawowanie kontroli nad ich wynagrodzeniami.
d. Dbanie o finanse Fundacji, sporządzanie sprawozdań finansowych, jak również dbałość o jej płynność.
e. Rozliczanie działalności przed właściwymi organami kontroli tj. urzędami oraz instytucjami publicznymi.
3. Członkowie zarządu nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
4. Członkostwo w zarządzie ustaje wskutek:
a. Złożenia pisemnej rezygnacji
b. Śmierci członka Zarządu
c. Odwołania jednomyślną uchwałą, podjętą przez pozostałych członków Zarządu, gdy ten nie wywiązuje się z powierzonych obowiązków.
d. zaistnienia przyczyn innych niż wymienione powyżej, a powodujących naruszenie dobrego imienia i wizerunku Fundacji.

§16

1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz do roku.
2. Posiedzenie jest zwoływane przez prezesa, informując wszystkich pozostałych członków.
3. Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał. W przypadku różnych zdań, decyduje większość głosów. W przypadku równej ilości głosów decydujący jest głos prezesa zarządu fundacji (lub wiceprezesa, gdy prezes jest nieobecny).
4. Do ważności uchwały wymagana jest co najmniej połowa członków zarządu, w tym prezesa lub wiceprezesa.

Rada Fundacji

§17

1. Rada fundacji składa się z 2 do 3 osób, w tym przewodniczącego i co najmniej jednego zastępcy przewodniczącego. Decyzję dotyczącą liczebności zarządu podejmują fundatorzy.
2. Rada fundacji powołana jest do sprawowania kontroli nad jej działalnością. Członkowie rady nie podlegają zarządowi w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
3. Rada spotyka się na zebraniach zwoływanych nie rzadziej niż raz do roku.
4. Członkowie rady mogą brać udział w posiedzeniach zarządu fundacji z głosem doradczym.
5. Członkowie rady nie mogą być członkami zarządu fundacji, ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
6. Członkami rady nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
7. Członkowie rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
8. Dla wykonywania swoich funkcji i zadań rada fundacji, w tym każdy z jej członków ma prawo wglądu w bieżącą działalność fundacji, poprzez:
a. żądanie od zarządu fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów i innych materiałów dotyczących działalności fundacji;
b. żądanie od członków zarządu i pracowników fundacji sprawozdań i wyjaśnień w zakresie wszelkich dziedzin działalności fundacji;
c. dokonywanie rewizji majątku fundacji i kontroli finansowej, w tym sposobów wydatkowania środków finansowych.
9. Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy jego członków. W przypadku równej ilości głosów decydujący jest głos przewodniczącego.

§18

Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Sposób reprezentacji

§19

Do reprezentowania Fundacji upoważnia się każdego członka Zarządu Fundacji samodzielnie.

Zmiana Statutu

§20

1. Zmian w Statucie dokonuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
2. Zmiany mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.

Połączenie z inną Fundacją

§21

Dopuszcza się połączenie z inną Fundacją dla efektywnego realizowania celów.

Likwidacja Fundacji

§22

W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały.

§23

Fundacja ulega likwidacji w przypadku powstania nierozwiązywalnego problemu, uniemożliwiającego realizację celów statutowych, dla których została powołana, w szczególności gdy utraci płynność finansową.

§24

1. Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd jednomyślną uchwałą, wyznaczając jednocześnie likwidatora. Może on zostać wybrany spośród członków Zarządu.
2. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji likwidator przekazuje organizacjom realizującym cele zbieżne z celami statutowymi Fundacji.